haute-chocolate-styled-stock-photography-spring-brunch-35-final

LEVEN WE VOOR DE LIKES?

10.8.2017

Blijkbaar stak iedereen de laatste maanden met zijn hoofd struisvogelgewijs in het zand… Maar plots lijkt de revolutie op gang getrokken en komt het ene artikel na het andere online over de dagelijkse rush op (gekochte) likes en (gekochte) volgers. Was iedereen al die tijd (selectief!) blind? Of worden ze getriggerd door een paar enkelingen die wél de mond durven opentrekken over het valsspelen van zovele zogenaamde influencers? En worden merken daadwerkelijk misleid of weten ze het goed genoeg?

Ik zie het ook al maanden opduiken en ik geef toe, ja dat is gewoon f*cking frusterend. Veel zeg ik er niet over – is het niet een beetje een verloren strijd?! Maar je ziet wel duidelijk de tekenen… En er bestaat zoiets als socialblade.com waar je volgers kan natrekken. + 10.000’en (ja zelfs tot 40.000) extra per dag – ik zie het meermaals gebeuren bij Belgische “influencers”. En om alles écht te laten lijken, gaan ze dan bij die volgers ook nog eens likes en reacties kopen. We lijken wel te leven voor de likes. Het erge is, ze krijgen ervoor betaald. En véél geld. Snappen die marketingyuppies dan niet dat ze een lege bubbel der valse volgers & likes kopen?

Begrijp me niet verkeerd… Ik geef dat ook wel gewoon toe, natuurlijk is het leuk als je wat likes krijgt op een foto die je zelf superleuk vindt of als je wat meer échte volgers krijgt die jou leuk genoeg vinden om op die follow-button te klikken. Maar je blijft wat aanploeteren, zeker ten opzichte van “influencers” die ze met duizenden tegelijk kopen. Instagram en zijn nieuw algoritme der populariteit lijkt je wel te dwingen om mee te stappen in die valse zever als je gezien wil worden. Dat schreef Annemerel pas nog op haar blog. “Op een oneerlijke manier aan likes en volgers komen lijkt bijna de enige manier om jezelf staande te houden op Instagram. “
Ik heb ook wel al eens gedacht: fuck it, hier is dertig euro, ik koop volgers en likes… Maar nee, ik doe het niet. Het is frusterend. Net zoals ik ook wel eens vind dat ik véél beter bij een bepaald merk pas, dan de matches die ik soms zie dat er gemaakt worden puur om de likes…

En het duistere kantje komt nu dus steeds meer boven water: over WhatsApp of verborgen Facebook-groepen met influencers met +10.000 volgers die zichzelf opleggen om ALTIJD op elkaar te gaan comment’en om échte comments te krijgen en ze mogen bepaalde woorden niet gebruiken en liefst meer dan 3 woorden zodat de comment écht lijkt. Of van die like-robotjes. Je haalt ze eruit als je ziet dat ze doorheen de nacht nog steeds de likes aan het uitdelen zijn! Hashtag-robotjes zijn er ook. Je kan alles kopen. Van comments tot likes tot volgers. En nu lijkt er dus steeds meer commentaar op te komen. Maar gaat dit de ingesteldheid van merken veranderen? En gaan ze éindelijk meer overgaan naar micro-influencers die wél op een échte manier hun, inderdaad dan wat bescheidener aantal, volgers heel veel leuks meegeven? Ik ben benieuwd of deze ‘revolutie’ wat gaat opbrengen. Maar for now, lang leve de lege bubbel.

note: dit artikel is geschreven met wat frustratie, maar het is wel gewoon echt waar en enorm frusterend hoe je het valsspelen zo onder je eigen ogen ziet en niemand die “erdoor” lijkt te kijken. Tot nu?

Leesvoer:

Een internetcarrière met gekochte volgers – NRC
Hoe ik mijn instagramvolgers deed stijgen van 1000 naar 7000 – Kenny Vermeulen
De alsmaar groeiende macht van digitale influencers – De Morgen
Are fake instagram influencers deceiving brands – Mediakix (zij maakte twee valse accounts + volgers aan en keken wat dit opleverde)
Instagram Like Generators & Click Farms – Annemerel

En wil je zelf eens een van de influencers checken waar je qua volgers je bedenkingen bij hebt: Socialblade.com is zeker een aanrader.

Previous Post Next Post
  • http://perfectimperfect.wordpress.com Katrien Wittemans

    Dat je gelijk hebt! 🙋🏼

    • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

      thanks girl!! x

  • Heidi Vandenbussche

    Hey Kim, misschien heb je dit al gezien? http://www.belgianinfluencers.be
    Ik hoop echt dat een ethische code meer kan zijn dan een druppel op een hete plaat!

    • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

      Hi Heidi, nee dat kende ik inderdaad nog niet. Een deftige reclame-code zou inderdaad al veel duidelijk maken ook. 😉

  • Angela Ramirez Matta

    Well social media has became the easiest way to promote products, big medium and small brands do not need to invest so much in order to get visibility, dus they do not care the way “influencers” get likes or become famous, the only relevant thing is that their followers buy the products they promote. Add to the equation the fact that there is few to none regulation about this topic and then you get paradise for informal people and cheaters. Bad thing for the ones who decide to play fair because success will not pay back for talent and decency anymore. However, war is not over yet. There should be a way to fight back, not only investing time and resources in your accounts, but maybe creating networks with people and companies interested on fair play in this social media world, supporting each other, learning from each others experiencies, Im sure something good can come from all this mess…!

    • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

      True to that. And: just be genuine. I hate it when one day they pretend they’re using (let’s say…) Nivea & next day they’re promoting La Mer. I’m craving for authenticity !!

  • http://www.restatement.be/ Elien VH

    Als marketingyuppie én blogger geef ik je 100% gelijk. Ik heb zelf de test gedaan; een paar schoenen weggeven aan 3 verschillende influencers. Wat bleek: de 2 met >30.000 volgers op Instagram waren samen goed voor 10 extra bezoekers naar de webshop. De kleinere influencer was goed voor 300 extra bezoekers. De reacties op de foto’s van de 2 grotere influencers waren trouwens te belachelijk voor woorden. Zó fake! Voor mij is het duidelijk: ik kijk elke account 10 keer na en doe lang research, en ik kies die personen en profielen uit die écht zijn. En ja, vaak zijn dat de kleinere visjes in de zee der influencers.

  • http://www.kellysteenlandt.com/ Kelly

    Groot gelijk en ik ben blij dat er eindelijk over gepraat wordt. Ik schrijf er binnenkort ook een beetje over, het hangt wat samen met mijn Instagrampauze tijdens mijn verlof.