HOE IK ME ORGANISEER PT.II

25.3.2017

De organisatie-freak in mezelf can break freeeee! Vandaag vertel ik jullie alles over hoe ik mijn leven organiseer. Vorig jaar schreef ik al een artikel daarover hoe het TOEN was. Ondertussen is er toch wat veranderd en ben ik aan het experimenteren gegaan. Tijd voor een update!

wat is hetzelfde gebleven?

Ik ben nog altijd een organiseervrouwtje. Ik hou van overzicht en ik maak ook graag overzicht in chaos. Ik werk met menig to-do-lijstjes per week, per dag, en ja soms zelfs per uur. Kwestie van zo productief én georganiseerd mogelijk te zijn.

wat is er veranderd?

Anno 2016 leefde ik met een papieren agenda (Louis Vuitton) + Google Agenda + to-do-lijstjes in notebooks & Wunderlist.

Ik heb dit jaar geschrapt: de papieren agenda en vervangen door… een bullet journal. Verder heb ik ook geëxperimenteerd met de Happiness Planner, maar dat vind ik niet zo handig – hier komt een apart artikel over!

haute-chocolate-styled-stock-photography-spring-2016-blush-pink-marble-8-final

hoe pak ik het NU aan?

MIJN BULLET JOURNAL

Mijn bullet journal vervangt mijn agenda + een notitieboek gedeeltelijk. Ik maak zelf manueel van mijn dotted page-bullet journal van Leuchtturm1917 een weekagenda. 1 week op 2 pagina’s. Zo heb ik voldoende ruimte voor alle afspraken (werk, privé, freelance, blog) – maar ook to-do’s. Die komen niet meer in een aparte notebook.

Verder gebruik ik mijn BuJo om PRAKTISCHE dingen bij te houden. Opvolging facturen etc. Maar het is GEEN kriebelboekje. Dat kan ik mentaal niet aan. (LOL) Dus mijn BuJo bevat een maandoverzicht + een weekagenda + belangrijke notities.

GOOGLE AGENDA

Omdat ik een groot BuJo model gekozen heb (A4) – vind ik hem eigenlijk wat onhandig om mee te nemen. Daarom maak ik NOG meer gebruik van Google Agenda om alles bij te hebben. Sinds begin 2017 komen standaard alle afspraken in mijn BuJo EN mijn Google Agenda.

Ik heb een Google Agenda voor mijn werk + privé-afspraken. Dan een Google Agenda voor mijn freelance-gerelateerde dingen. En dan nog eentje… met elke keer een weekmenu. Hihi. Zo gaat het boodschappenlijstjes-maken super vlot én gebrek aan inspiratie is ook binnen de perken te houden, want ik kan altijd terug scrollen naar vorige weken.

Ik begin eindelijk het nut van een digitale agenda in te zien. En voor de perfectionisten onder ons: je moet niet schrappen, kriebelen of tipex’en als er iets in je planning verandert. Een simpele druk op de delete-knop en alles ziet er weer netjes uit. Alleen mis ik wel een DEFTIGE app voor de iPhone van deze Google Agenda, ik vind de huidige echt rommel – dus die gebruik ik niet.

TO-DO-LIJSTJES?

Mijn to-do-lijstjes komen voornamelijk in BuJo per dag en dan vaak maak ik ook nog lijstjes in Wunderlist, dus dat is basically bijna hetzelfde gebleven als vorig jaar. Een notitieboek voor hersenkronkels heb ik UITERAARD nog wel, maar ik voel momenteel een beetje minder de nood – ik pak as we speak graag gewoon even een wit leeg printerpapier erbij om dagelijks mijn rommeltjes in mijn hoofd te ordenen. Is het belangrijk? Dan gaat het uiteindelijk in de BuJo.

HOE HOU JIJ JE LEVEN GESTRUCTUREERD?
OF BEN JE GEEN AGENDA/PLANNER-LIEFHEBBER?

 

Previous Post Next Post
  • Sandrine Christiaens

    In mijn hoofdberoep werk ik voornamelijk digitaal: outlook agenda en tasks. Per dag gebruik ik dan een grote post-it. Ik werk als secretatesse voor 7 advocaten en de post-it dient om die taken zeker die dag te doen. Ik probeer mij te houden aan 1 unieke to do lijst in tasks (outlook) die ik opdeel met categorieen. Voor prive en bijberoep werk ik met mij htc smartphone en to do lijstjes op papier.

    • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

      Oh jij hebt ook wel wat te regelen allemaal zo te lezen! Bij mijn job zijn de to-do’s zo vluchtig tegen serieuze deadline altijd dat het geen zin heeft om ze op te schrijven in boekje. Daar ligt op bureau gewoon standaard notebook waar iedereen in schrijft en weer uitscheurt en weggooit einde werkdag! 😉

  • http://perfectimperfect.wordpress.com Katrien Wittemans

    Ik doe tegenwoordig heel veel digitaal. Ik heb verschillende iPhone agenda’s die samenkomen op gsm, tablet en laptop. Ik vind mijn versie best wel heel overzichtelijk. Ik heb ook Wunderlist voor m’n to do-lijstjes van werk, privé en m’n boodschappen. En ik gebruik de Google-notes nog om wat krabbels bij te houden. It works for mee voorlopig!

    • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

      Ja, de iPhone agenda heeft me nog niet kunnen bekoren, al zal het misschien wel handiger zijn dan de Google Agenda. Maar wat niet is, kan nog komen, na mijn artikel vorig jaar, waar ik toen totaal nog niet overtuigd was van een digitale agenda, zie ik toch dat ik steeds meer opschuif!

      Haha en qua boodschappen in Wunderlist: jij loopt dus ook al ping-end door de winkel! :p

      • http://perfectimperfect.wordpress.com Katrien Wittemans

        Haha ja, vooral handig omdat ik het lijstje deel met Tom en we zo doorheen de week alles goed kunnen bijhouden ;).

        • http://www.oui-magazine.be KimWuyckens

          Hier ook – hij moet zijn benodigdheden zelf aanvullen. 😀